Irma-en-Huub.reismee.nl

Weer thuis

Het laatste door ons geplaatste verhaal werd ietwat abrupt afgesloten. Dat kon even niet anders omdat we een reactie moesten geven op een bericht mbt de defecte boiler. Helaas kon ik de reeds geschreven tekst niet even opslaan als concept dus bleekeen abrupt einde de enige oplossing. Maar ja...we gaan nu even verder met ons verhaal. (p.s. de boiler heeft nog min of meer gefunctioneerd. Zaterdags is er een nieuwe geplaatst!)

Pasen, ja...ik was er niet al te lekker aan toe maar wilde toch persé even een indruk krijgen. Helaas kon Huub met geen mogelijkheid mee. Hij was echt té ziek! Op witte donderdag ben ik naar de "tamborrada" gegaan. Een drumspektakel waaraan verschillende drumbands mee doen.Heel indrukwekkend, iedereen die mee doet heeft een lang gewaad aan. De namen van de drumbands zijn christelijk en ze zijn aan de kerk verbonden.Dit jaar deden een stuk of 10 drumbands mee en allen eindigen ze vóór de kerk en geven daarhun beste (en luidste) gedrum ten gehore. Foto's volgen.

Goede vrijdag. Om 10 uur 'savondsis er een processie.Beelden uit de kerk wordendoor de straten gedragen. Eenpersoon neemt een houten kruis op zijn schouders en torst dit mee door de straten van Benicassim. Er wordt boetedoening gedaan. De boetedoeners lopen op blote voeten en hebben gewaden aan die lijken op die van de Ku Klux Klan maar die er totaal niets mee te maken hebben. De puntmutsen die de boetedoeners dragen wijzen naar de hemel en met die puntmust op ben je dus een stuk dichter bij de hemel. Voilá!

Ik kwam rond de klok van 10 uur aan bij de kerk en er heerstte een doodse stilte. Voor de kerk stond een baar met daarop het lichaam van Jezus en naast de baar stonden een aantal Costalero's (dragers van de baar). Ook zij hadden speciale kleding aan. Verder stonden er legio mensen in de straat die de boetedoening-kledij aan hadden en in hun handen een toorts. Vrouwen met hun typische hoofdtooi van zwart kant. Het ultieme teken van rouw, Wat er in mij omging weet ik niet maar niets heeft mij ooit zo geraakt als dit schouwspel. Ongelooflijk. Het kwam bij mij over alsof ik 2000 jaar terug in de tijd werd geplaatst en alsof de kruisiging en het overlijden van Jezus pás was gebeurd. Het was zo indrukwekkend... Het is eigenlijk ook niet goed onder woorden te brengen. Het is iets dat je gewoon een keer moet meemaken. In heel Spanje schijnt dit plaats te vinden. Benicassim is natuurlijk maar een klein plaatsje. Ik kan me voorstellen dat er in een grote stad nog veel meer wordt gedaan. Hoe dan ook, misschiendat we het volgend jaar wélgezond mee mogen maken.

Als je je niet lekker voelt en het einde van het verblijf is in zicht dan wil je eigenlijk maar één ding en dat is...naar huis. Huub wilde, ondanks het feit dat hij nog niet helemaal van de griep was bijgekomen, persé naar huis. We hebben het gered. Afgelopen zondag zijn we veilig en wel aangekomen. De reis zit er weer op. Beiden hebben we nog behoorlijke last van de nasleep van de griep en het "hoestvirus". We hoesten ons beiden nog de longen uit het lijf.Het is zo vermoeiend! De paar kilootjes die ik was bijgekomen ben ik helaas weer kwijt. Huubook! En dan is het natuurlijk niet raar alsmen vindt dat we er niet al te best uit zien na onze vakantie. Het komt wel weer!

En dan last but not least.... tegen de mensen die we in Benicassim hebben achtergelaten (en dat worden er steeds meer) hebben we gezegd: "We gaan even op vakantie naar Nederland en komen over een half jaartje weer terug naarhuis". Op de een of andere manier klinkt dat een stuk aangenamer....

Benicassim, het was weer super mooi weer, lekker relaxed, gezellig envoor herhaling vatbaar. Dit keer waren we 5 maanden in Spanje en het zou zo maar kunnen zijn dat we er het aankomend seizoen 6 maanden van maken. Ik verheug me er in ieder geval al op!

Een laatste niet onbelangrijke vermelding is wel: Ghita doet het weer heel goed voor haar leeftijd. Het verse vlees in Spanje heeft haar er echt bovenop geholpen en met haar eigen "Prins" vlees hier in Nederland is ze ook weer super blij. Hehe..... ons zorgenhondje!

Tot een volgende reis....

Foto's van Pasen volgen zsm...

Groetjes van ons drietjes.....Irma, Huub en Ghita!!

Reacties

Reacties

Mac McCreedy

What a lovely life - half a year in Spain & the other half in Nederland! Hope all 3 of you are in good form. Look forward to hearing all about the ups & downs of your Spanish adventures. Off to Normandy with family next week - don't think it will be as sunny as the costa!

Ursel en Wim

Welkom thuis jullie 3tjes. Ook wij zijn vorige week zondag thuis gekomen, even wennen. In ieder geval hopen wij dat jullie snel weer de "oude" zijn. Tot ziens.

Paul

Volgend jaar dan toch maar een griepspuit voordat jullie gaan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!