Irma-en-Huub.reismee.nl

De medische wereld in Spanje….

De medische wereld in Spanje….

Hoofdstuk 1

Sjaak…. kreeg een slijmbeursontsteking in zijn knie. Heel veel pijn gehad. In het ziekenhuis geweest en met één kruk naar huis gestuurd met de mededeling dat hij zijn been absoluut niet mocht belasten. Hoe wil je dat nu doen met één kruk? Daar zat hij dan, 10 hoog met één kruk op een ongemakkelijke bank. Zullen we een rolstoel gaan regelen voor Sjaak? Ff onze vrienden bellen, die weten vast wel waar we een rolstoel kunnen krijgen. Ja, in Castellón ergens bij een bedrijf in de Calle Navarra. Het nummer wist hij niet en verdere info had hij ook niet. Verder zoeken dus. Ik meende mij te herinneren dat ik bij de fietsenmaker een rolstoel had gezien. Op naar de fietsenmaker. Nee, die had hij niet maar bij de bakker Alfredo Marquéz óf bij het Centro de Salud zouden ze me wel verder kunnen helpen. Bij de bakker? Ach ja.. die zou connecties hebben met het rode kruis!

Op naar het Centro de Salud, want bij ieder normaal gezondheidscentrum moeten ze toch weten waar je een rolstoel kunt krijgen? Ik vraag na aan de balie. Na lang denken kwam het verlossende antwoord van de medewerker van de balie. Nee…maar als ik maandag zou terug komen dan zou er wellicht iemand aanwezig zijn die dit wél wist. Zo!… geweldig! Dan toch maar even naar de andere kant van het dorp lopen naar de bakker. Daar aangekomen vraag ik aan de toonbank naar de bakker zelf. Zijn vrouw (naar ik aanneem) staat me te woord en weet met stellige zekerheid te vertellen dat haar man geen connecties heeft met het rode kruis maar ze weet wél waar we een rolstoel kunnen krijgen. Gewoon, bij de apotheek naast de kerk! He? En dat weet hier dan werkelijk niemand? Aangekomen bij de apotheek werd uitgelegd dat ze allerlei soorten hulpmiddelen verhuurden. We hebben een rolstoel voor Sjaak gescoord. Alie zei nog tegen mij, als de banden nu maar voldoende zijn opgepompt. Haha… komt een rolstoel uit de 18e eeuw de bocht om. Piepkleine keiharde bandjes die dus nooit te hoeven worden opgepompt. Maar wat wil je nu voor 5 euro huur per week? Ik ben wel nog ff terug gegaan naar het Centro de Salud. Ik kon het niet laten. Heb letterlijk tegen hen gezegd…. Jullie hadden dus een Nederlandse nodig om uit te vissen waar je een rolstoel kunt krijgen? In de plaatselijke apotheek dus. Moest toch ff mijn ei kwijt. Geregeld.

Hoofdstuk 2

Huub’s rug begon een paar weken geleden heel erg op te spelen. Hij wist letterlijk niet meer waar hij het moest zoeken van de pijn. Slapen behoorde ook al tot de verleden tijd. Het ging zo echt niet langer meer en daarom gingen we naar het Centro de Salud. 2 soorten pillen gekregen en hopelijk zou dit dan gaan helpen. Niet afdoende. Dus, na een dag of 10 terug naar het centrum. Wellicht sterkere pillen? Nee hoor, doorgestuurd naar het ziekenhuis naar de spoedeisende hulp. Op de spoedeisende hulp zaten naar mijn schatting zo’n 100 man. Het is namelijk zo in Spanje dat als je dénkt dat je een spoedgeval bent je gewoon naar binnen kunt lopen. Als je bijvoorbeeld een zenuwtrekje hebt aan een oog en je vertrouwt dat niet dan ga je toch ff naar de Urgencias?! Ongelooflijk. Een grote chaos! We kwamen om een uur of 4 aan mét al een verwijsbrief voor een röntgenfoto in de hand. Om 6 uur werden we naar binnen geroepen. We kregen eerst een intake gesprek. Verdorie… dat staat toch al allemaal op dat briefje wat Huub heeft en wat er zou moeten gebeuren? Na een paar minuutjes stonden we weer in dezelfde wachtzaal met nagenoeg dezelfde gezichten en hetzelfde aantal mensen. Het werd half 7 en het begon al te schemeren. Ghita alleen thuis zonder eten enz. Dat kan niet de bedoeling zijn want mijn schatting was dat we nog wel eens tot 10 uur hier konden zijn. Even met de assistente gepraat en na veel heen en weer geklets mochten we dan toch even terug naar huis om voor onze viervoeter te zorgen. Een uurtje later waren we alweer terug. We werden bij de arts naar binnen geroepen en na een uitgebreid onderzoek werd ons verzocht weer in de wachtkamer te gaan zitten in afwachting van de foto. We werden keurig netjes opgehaald door een broeder en er werden twee foto’s van de rug gemaakt. Hij mocht zich aankleden en jawel , weer in de wachtkamer gaan plaatsnemen die inmiddels was aangevuld met nieuwe gezichten. Hoe dan ook uiteindelijk werden we naar binnen geroepen en begon de arts de foto’s aan mij uit te leggen. Hoe vaak ik hem ook vroeg wilt U svp wat langzamer praten zodat ik het beter kan begrijpen….hij ratelde als een mitrailleur. Na afloop van zijn rede heb ik ietwat langzamer herhaald wat hij had gezegd en hem gevraagd of ik dat ook goed had meegekregen. YES. Dat was het geval. De 10 dagen zijn maandag a.s. om. Met een recept voor nieuwe pillen stonden we om half 10 voor de apotheek. Mocht de pijn a.s. maandag niet over zijn dan volgt een MRI scan….Pffffffff

Hoofdstuk 3

Ghita heeft de laatste tijd veel last gehad van haar ontlasting. Slijmerige laag eroverheen, ook de eetlust werd minder. We hadden deze week al dieetvoeding gehaald bij de dierenarts maar dat braakte ze gelijk weer uit. Rijst met kip gegeven. Maar nee….Vanmorgen apathisch, gerommel in de buik, geen eetlust, diarree, rillen, enfin ze maakte een echt zieke indruk. Het is weer eens zaterdag. Meestal gebeurt dit soort dingen in het weekend. Dierenarts gebeld. Gelukkig had onze eigen dierenarts dienst. Die heeft 2 röntgenfoto’s gemaakt van haar buik. Ze heeft een maagontsteking en een darmontsteking. Arme prul. Een zeer pijnlijke spuit in de nek gekregen. De dokter waarschuwde al van tevoren dat ze zou gaan piepen. En dat deed ze dus ook. En met een recept voor een drankje dat we in de apotheek moesten gaan halen en slechts !!! 77,60 euro lichter stonden we weer buiten. Dat was dus écht niet duur! Een weekendconsult, 2 foto’s, een injectie en dat voor 77,60 euro! Denk dat we er thuis minimaal een “1” voor moeten zetten.

En zoals ALTIJD gebeurt dit alles als je visite uit Nederland krijgt. Arme Laura en Ahmed! Ze kwamen donderdag aan met lichte miezer in Valencia. De zon heeft zich pas vandaag, 2 dagen later laten zien om 4 uur ’s middags. Voor de eerstkomende dagen ziet het er ook al niet al te best uit, In ieder geval zijn wij aan bewolking niet meer gewend. Jammer…. Maar we proberen er toch het meeste van te maken. Hopelijk gaat het met Ghita heel gauw weer de goede kant op, kan Huub weer vooruit met zijn rug, en kan Sjaak weer lekker de hort op. Beterschap allemaal!

Texas Rangers

Lots of get well wishes for Huub en Ghita, en wat beter weer voor jullie bezoek!
Wat een gedoe daar op medisch vlak ... niet te geloven!

harmposthuma@ziggo.nl

Een ding komt zelde alleen???? Hopelijk gaat het nu
weer de goede kant op.....
Grt. Annette en Harm.

Ursel en Wim

En voor de rest alles goed ? Vooral doorgaan ! Zijn nu op weg naar de Dominicaanse republiek. 2 april as zijn wij weer defenitief thuis in Magdeburg. Der eerste week van juni as zal ik een paar dagen in Heerlen zijn dan wip ik even binnen bij jullie.

Jo en Rinie

Laten we hopen dat het allemaal snel beter gaat worden. Ziek zijn is altijd vervelend of het nu in Spanje is of hier in Nederland. Hier betalen wij ons suf aan de gezondheidszorg en nog wordt je vaak behandeld als een nummer.

Carla

Goed dat tenminste één persoon helemaal gezond is en ook nog Spaans spreekt.
Ik heb in ieder geval genoten van de manier waarop je dit verhaal met humor heb kunnen vertellen.
Hoop dat jullie nu nog kunnen genieten de laatste maanden. Beterschap met Huub en Ghita.

Jolanda en Max

Wat een ellende allemaal.
Hopelijk is iedereen weer aan de betere hand en is het weer ook wat vrolijker!
Beterschap en een hele grote knuffel voor Ghita!
xxx

Mieke en Huub

Wat een verhaal over het medisch gebeuren in Spanje......had eindelijk tijd genomen om het hele verhaal te lezen. Maar nu alles weer oké?? Ons hondje heb ik net weer opgehaald bij de kapper......ze loopt nu echt te showen !!
Leuk, dat Huub vorige week effe gebeld had.
Nog zo'n 2 weken denk ik en dan zijn jullie weer onderweg naar Nederland. Heb een hele fijne en voorspoedige reis en doe forsigtig. Tot "thuis" zullen we maar zeggen. Doei en de groetjes. Mieke