Irma-en-Huub.reismee.nl

San Antoni

San Antonifeesten….

Het zit er weerop. De San Antonifeesten. HET grote feest van Benicassim. Het is de patroons-heilige van Benicassim en daarom wordt er GROOTS uitgepakt. Het terrein naast de markt werd de afgelopen week al omgetoverd tot kermis-terrein. Net als bij ons in Nederland Ă©Ă©n groot lawaaierig geheel. Heb de mensen die langs het terrein wonen niet echt benijd de afgelopen 10 dagen!

San Antoni.. de heilige van de dieren. Tijdens het openingsfeest op zaterdag was er een optocht van dieren door de straten. Mensen nemen hun huisdieren mee, van honden tot katten en van cavia’s tot fretten, maar ook geiten en koeien en huisvarkentjes doen aan die optocht mee. Ze worden allemaal gezegend door pastoor! De stoet bestaat voor het grootste gedeelte uit mensen in klederdracht, baby’s, kinderen, ouderen iedereen loopt in zeer kostbare klederdracht. Echt heel erg indrukwekkend. Voor de kerk staan een paar paarden die helemaal zijn uitgedost. Na afloop van een kleine toespraak volgt de kreet VIVA SAN ANTONI…. En dan roept de hele menigte 3 x VIVA…VIVA…VIVA !! En dan begint de optocht. Men gaat 3 rondjes om de kerk, LETTERLIJK de eerste straat links, de eerste straat links en dan weer de eerste straat links…en je komt weer bij de kerk uit en dat gaat zo 3 x rond! Paarden (knollen) worden opgedreven en rennen door de straten heen en weer. Een heel gedender! Karren worden voortgetrokken door tractors. Op de karren worden taferelen uitgebeeld van het platteland. Over traditie gesproken. Echt heel erg de moeite waard!

De dag erna, de naamdag van Antoni wordt iedereen wakker gemaakt door vuurwerk. Al zou je het willen met oordoppen enz. het zal je niet lukken om verder te slapen. KANONSLAGEN, achter elkaar, wel een uur lang zijn te horen, en dan gaat het feest weer verder. Aan de kerkmuur is een afbeelding van Santa Agueda te zien(die doet ook mee met de feesten) . Vrouwen en kinderen in klederdracht komen met bloemen naar de kerk en die worden vóór de afbeelding van Santa Agueda opgehangen aan de muur. Het is eigenlijk hetzelfde tafereel als de “Fallas van Valencia”, maar dan natuurlijk heel wat kleinschaliger. Direct na deze ceremonie volgt een knetterend vuurwerk. Tja, de schade van oud en nieuw die hier niet met vuurwerk verloopt moet toch worden ingehaald!

Het feest gaat verder met processies, dansvoorstellingen, concerten, een gratis lunch voor de hele gemeenschap van Benicassim (toeristen incluis!), kaartwedstrijden, hengelwedstrijden, kantklossen fototentoonstellingen enz. Dan is er het hoogtepunt, de paella-feesten. ’s Morgens wordt iedereen weer het bed uit getrommeld door kanonslagen (Stel je voor dat zich iemand zou verslapen!). Door de hele hoofdstraat liggen stapels zand met daarop hout en een standaard waar later de paellapannen op worden geplaatst. Meer dan DUIZEND pannen sieren de hoofdstraten van Benicassim. Je kunt je wel voorstellen hoe het zicht is in de straten en hoe gezond de lucht wel is als al die vuren worden aangestoken. Families komen bijeen, tafels staan op de straten en er heerst een feestelijke sfeer. We hebben deze taferelen al aan aantal keren meegemaakt en hebben besloten om dit jaar onze longen te besparen. De foto’s die we daarvan plaatsen zijn door de leden van de “zuipschuitjes” gemaakt.

Vandaag (zondag) is de laatste dag. Hengelwedstrijden, strandvolleybal, er is weer een vee-show en een “calves encierra”. Stiertjes plagen. Naast de kermis staat een soort arena. De arena rondom is afgebakend met dikke stalen buizen. Jonge stieren worden een voor een in de arena losgelaten. Er staan een paar kleine podia in de arena die als vlucht mogelijkheid dienen voor als het stiertje te dichtbij komt. Vooral jonge kerels wringen zich tussen de stalen spijlen door en gaan de jonge stier uitdagen. Die rent van de ene naar de andere plaats om een van die “gasten” te pakken te krijgen. Soms komen de horens van zo’n stier toch wel erg dichtbij maar die jongelui wringen zich met alle gemak weer een plek naar de veiligheid en laten de stier dan achter het hekwerk verslagen achter! Ik ga er maar van uit dat alle jonge dieren graag spelen en denk dat dat dan ook het geval is met die stiertjes en zie het dan maar niet als een dierenmishandeling. Alles is beter dan het stierenvechten waarbij de stier het loodje moet leggen. Te vreselijk voor woorden!

Het feest wordt afgelsoten met….jawel…..siervuurwerk!! En dan gaan we weer over tot de orde van de normale dag (alhoewel…wat heet normaal?) We gaan weer braaf naar de acquagym. Aansluitend weer een eindje lopen over de boulevard enz. We zijn alweer bijna 3 maanden hier! De tijd VLIEGT! Over dikke 2 maanden begint óns normale leven weer, maar daar wil ik nog even niet aan denken!

Deze week hebben wij gehoord dat onze vrienden en overburen Ahmed en Laura een weekje vakantie cadeau hebben gekregen van hun zoon en schoondochter. En raadt eens waar zij hen naar toe sturen? Juist, naar Benicassim! Ahmed en Laura zijn al een poosje van plan om hier eens de boel eens te komen inspecteren en nu hebben de zoon en schoondochter voor hen de knoop doorgehakt. Op 11 februari komen ze tot de 18e. Ze hebben hier een hotel in de buurt genomen, Voramar. Een heel mooi hotel dat direct aan het strand ligt. Als ze naar ons willen komen kunnen ze over de boulevard lopen en zo alle schitterende villa’s onderweg bewonderen.

Ahmed en Laura…..Hasta luego!!!

Texas Rangers

We hopen dat Ghita ook gezegend is door Mr.Pastoor! :)

Klinkt geweldig, al die locale gebruiken en tradities!

Alie Visser

Goed verhaal luitjes,wij konden het niet laten hoor om naar het grote Paella festijn te gaan, was weer erg gezellig, gelukkig minder wind dan vorig jr, en ondanks de drukte en drank is de sfeer altijd gezellig en gemoedelijk, het is erg leuk om al die Paella's bereid te zien worden en we hebben heerlijk mee kunnen eten, dat was het eerste jr afzien want het eten is van al die fam. en vrienden groepen maar we weten nu waar we moeten zijn,anders is zo,n dag niet compleet, het vuurwerk heb ik vanaf het dak kunnen zien ,was zeer de moeite waard