Irma-en-Huub.reismee.nl

Het is nog steeds stil in Spanje

Het is nog steeds stil in Spanje!

Zo, … even een update over wat er wél en niet is gebeurd hier in España. Wat er wél is gebeurd is dat er eindelijk een einde is gekomen aan een periode van 9 weken verkoudheid van Huub met alle ongemakken van dien. Ik heb me de hele tijd staande weten te houden toen hij verkouden was en was heel erg blij dat ík het virus niet kreeg. Máár het was uitstel van executie want die vervelende beestjes hebben gewoon besloten mij op te zoeken zodra ze bij Huub vertrokken. Need I say more? Huub is er van af en nu heb ík het te pakken. Verdorie. Ons plan om erop uit te trekken, steden te bezoeken enz. valt hiermee wel héél erg in het water. En dan kan ik daar gelijk op in haken want dat is niet alleen figuurlijk gebeurd maar ook letterlijk. Wát een horrorwinter (voor Spaanse begrippen) tot nu toe! Niet meer normaal. Er is hier heel erg veel regen gevallen. Volgens de plaatselijke bevolking is er al meer dan zestig jaar niet meer zo’n weer geweest. We hebben op een paar dagen tijd net zoveel regen gehad als dat er hier normaal in een heel jaar valt. Heel erg jammer dat de feesten van San Antoni ook al voor het grootste gedeelte in het water zijn gevallen. Een van de belangrijkste tradities is de Dia de las Paellas. Meer dan duizend supergrote paella-pannen sieren dan de straten van Benicássim en de hele plaatselijke bevolking eet paella op straat. Het dorpje bruist dan! Helaas, de meeste inwoners hebben dit nog nooit eerder meegemaakt maar het is helemaal afgelast, Doodzonde! Pam en Huub die dit jaar voor het eerst hier overwinteren geven de moed niet op en zijn gewoon van plan volgend jaar terug te komen voor een maandje of 4-5. Zó zonde dat ze zoveel tijdens hun eerste overwintering hier hebben gemist. Volgend seizoen beter!

Huub en ik hadden vóór ons vertrek naar Spanje gezegd dat áls het een paar dagen slecht weer zou zijn in Benicássim wij dan gelijk de trein of het vliegtuig zouden nemen om ons heil elders in Spanje te zoeken maar ook dát zou geen optie zijn geweest want het is overal in Spanje bar en boos. Hoe dan ook, we hebben het overleefd. De boulevards zijn alweer schoon gemaakt. De stranden liggen nog bomvol met rotzooi en het zal nog wel even duren voordat dit allemaal is opgeruimd en het weggespoelde zand is aangevuld. Er was zoveel zand weggespoeld dat de wortels van veel palmbomen op het strand gewoon bloot lagen. Dát hebben ze wel al meteen aangevuld want ze zijn hier wél zuinig op de natuur. We houden de moed erin en hopen op beter weer!

Wát hebben we dan wél gedaan? Voor het eerst kunnen we hier bij wijze van spreken ’s morgens de deur uit kunnen gaan en ’s avonds laat terug komen. We missen Ghita nog steeds heel erg. En dat kan ook niet anders, want ze heeft toch bijna 16 jaar ons dagritme bepaald. Aan de zeeën van tijd moeten we best nog wennen. Tussen de slechte dagen in waren er natuurlijk ook wel een paar goede en daarvan hebben we geprofiteerd. We zijn naar Onda geweest, een dorp niet ver hier vandaan dat bekend staat om zijn keramiek. Er is ook een oude kasteelruïne te bewonderen die helaas op de dag dat wij er waren was gesloten. Even verderop ligt Fanzara, een kunstenaarsdorpje. Er zijn meer dan tachtig muurschilderingen te zien maar los daarvan is het ook nog eens een heel mooi en pittoresk dorp. Foto’s van deze lokaties plaatsen we wat later op deze site omdat we het nog even een beetje geheim willen houden voor Fien. Jaaaaa……, Fien komt dit jaar ook weer! We hopen van ganser harte dat het weer tegen de tijd dat ze komt wel wat beter is! We hebben nog even de tijd. Datum aankomst is 18 februari.

Uiteraard zijn we een paar maal naar Castellón geweest. Hier hebben we een paar mensen leren kennen uit Spaubeek. In mijn enthousiasme heb ik verteld over de opticiën waar ik de laatste jaren mijn brillen vandaan haal. Geweldige aanbiedingen hebben ze plus een geweldige service. Gevolg was dat we met een man of 10 naar deze winkel in Castellón zijn geweest. Pam en Huub hebben er brillen gekocht, Ria uit Spaubeek, hun vrienden Catty en Wolfgang uit Beieren enz. Het prijsverschil is dan ook ongelooflijk en je zou gek zijn om in je eigen land het dubbele of meer te betalen! Ik heb wel en passant gevraagd of ze de naam van hun bedrijf Multi Opticas niet beter konden wijzigen in Multi Irmas! Hihi….

Een dagje Valencia hebben we deze week gedaan. Wij kennen Valencia al erg goed omdat we er al heel vaak zijn geweest. Ons doel was om even rond te snuffelen tussen de “REBAJAS” (uitverkoop). Pam en Huub zijn met ons meegereisd. Zij wilden Valencia verder gaan bewonderen. De trein terug hebben we wel weer samen genomen. Na aankomst in Benicassim hebben we wat mij betreft de beste (rundvlees) hamburger OOIT gegeten. Dat ding was zo gigantisch groot dat we het in etappes hebben moeten oppeuzelen. Een complete maaltijd voor 4,50 euro! Heerlijk!!!

Welnu, dat was het zo’n beetje van deze kant. Via het nieuws op tv zijn we ook op de hoogte van het feit dat het ook bij ons een stevige winter is. We houden er gewoon met z’n allen de moed in en hopen dat er na deze winter wel een mooie zomer volgt. Dát zou wel heel erg fijn zijn!

Tot een volgende keer!

Groetjes van ons! Huub en Irma!